TWNKLS innoveert al sinds 2011 met augmented reality en computer vision technologie. Om onze verschillende product soorten te kunnen ontwikkelen gebruiken wij verschillende technologieën. Een aantal van deze technologieën staan hieronder beschreven.

Horizontal & vertical plane tracking

Een belangrijk doel van augmented reality is het projecteren van virtuele 3D objecten in je fysieke omgeving. Om een omgeving als projectiescherm te kunnen gebruiken, moet je die eerst nauwkeurig in kaart brengen. Daarvoor kun je de camera van je mobiele telefoon of tablet gebruiken. Elke seconde beeld die je hiermee genereert bestaat uit 60 afzonderlijke beelden, ofwel video frames.

3D conversion pipeline

3D (CAD) modellen staan aan de basis van veel processen. Denk aan BIM-modellen, technische modellen, maar ook aan gedetailleerde rendermodellen. De rekenkracht van mobiele devices schiet doorgaans tekort om deze omvangrijke modellen in een aantrekkelijke augmented reality ervaring weer te geven. Daarom moet je eerst een lichter databestand maken, met daarin alleen de voor realistische AR benodigde informatie. Onze conversie pipeline maakt dat geautomatiseerd mogelijk.

Objectherkenning

Met augmented reality kun je virtuele 3D objecten in je fysieke omgeving plaatsen. In sommige gevallen kun je hierbij ook een relatie of interactie met dit fysieke object creëren. Hiervoor is het noodzakelijk dat de AR-software het object in je omgeving herkent. Om dat mogelijk te maken, genereer je eerst een beeld van het object met de camera van je mobiele telefoon of tablet.

Nauwkeurige 3D scanning

Een digitale versie van een fysiek object, oppervlak of omgeving kent veel verschillende toepassingen. Met dit 3D bestand kun je bijvoorbeeld een kloon van het object produceren, snel een plaats delict in 3D vangen, of snel en effectief objecten opmeten. Om dat mogelijk te maken moet je dit fysieke object, oppervlak of omgeving eerst accuraat kunnen scannen.

3D model tracking

Augmented reality maakt het mogelijk om informatie als digitale laag op een fysiek object te plaatsen. Als je deze digitale informatielaag als 3D weergeeft, kun je de illusie creëren dat je als het ware ‘in het object kijkt’. Een van de belangrijke voorwaarden voor het creëren van dit effect is dat het object en de augmentatie precies goed op elkaar zitten. Daarom wil je precies weten waar het object is.